czwartek, 11 lutego 2016

Sugestopedia – oszustwo czy sposób na szybką naukę?

Angielski w 4 tygodnie, 1000 słówek w 1 dzień – większość z nas zetknęła się z tego rodzaju sloganami reklamowymi. Zwykle uważamy je za typowe chwyty marketingowe i nie dowierzamy, że jest to w ogóle możliwe. A może jednak jest w tym trochę prawdy?

Ludzi od dawna interesuje wykorzystanie potencjału ludzkiego umysłu, żeby można było uczyć się szybciej i efektywniej. W latach 70. ubiegłego stulecia bułgarski psycholog i profesor neurologii, Gieorgij Łozanow, opracował autorską metodę nauki. Metoda, nazwana sugestopedią, miała opierać się na lepszym wykorzystaniu potencjału mózgu bez użycia środków farmakologicznych oraz bez wprowadzania w stan hipnozy czy transu.

Łozanow, wspierany przez władze komunistycznej Bułgarii, utworzył w Sofii Instytut Badawczy Sugestopedii, w którym rozwijał swoją metodę i który istnieje do dziś. Metodę swą profesor doskonalił pracując z pacjentami po urazach, traumatycznych przeżyciach i z problemami psychicznymi.

Zasady sugestopedii

Naczelną zasadą tej metody jest uzyskanie stanu skoncentrowanej relaksacji. Uczący się wydobywa swój pełen potencjał poprzez pozytywne sugestie, a naukaodbywa się zarówno na poziomie świadomym i podświadomym. Według Łozanowa, stosując zasady sugestopedii można opanować język obcy nawet w 10 dni. 


Cykl nauki według zasad sugestopedii (na przykładzie nauki języka obcego):

1. Pomieszczenie przeznaczone do nauki powinno być dobrze przewietrzone. Na ścianach wiszą materiały związane z prowadzonym kursem. Prowadzący zajęcia daje od razu do zrozumienia, że lekcja będzie niezwykle radosnym doświadczeniem, a uczniowie bez problemu opanują materiał.
2. Grupa otrzymuje wydrukowane materiały (zwykle dialogi z objaśnieniem gramatyki i słownictwa). Tekst w języku obcym jest po lewej, a tekst w języku ojczystym po prawej stronie kartki. Nauczyciel przedstawia tekst używając nie tylko opisu słownego, ale także mimiki, gestów i języka ciała. Co bardzo istotne, tekst traktowany jest całościowo, bez wdawania się w jego szczegóły. Dzięki wydrukowanym materiałom uczestnicy mogą od razu zrozumieć cały tekst. Materiały mogą zawierać aż 300 do 700 nowych słówek podczas jednego posiedzenia pierwszej sesji intensywnego kursu 3,5 godzinnego i do 300 słówek w sesjach odbywających się po zakończeniu pierwszego cyklu. Nauczyciel całą swoją postawą ułatwia zrozumienie materiału.
3. Koncert aktywny. Uczestnicy wysłuchują muzyki klasyków wiedeńskich i z repertuaru romantycznego. Nauczyciel odczytuje materiał intonując głos tak, by dostosował się do muzyki. Używa także gestów.
4. Koncert pasywny. Cała grupa razem z nauczycielem wysłuchuje utworów barokowych i nie ma przed sobą materiałów. Nauczyciel odczytuje materiał naturalnym głosem. Muzyka według autora metody kluczem do „superpamięci” i pomostem między świadomością a podświadomością.
5. Najdłuższa z sesji opiera się na powtórce i aktywizacji. Uczniowie przerabiają materiał aktywnie: za pomocą skeczów, gier czy dialogów. Objaśniane są także kwestie gramatyczne.

Kontrowersje wokół metody

Największym zarzutem kierowanym do Łozanowa była jego nierzetelność badawcza. Swoje badania przedstawiał dość niechlujnie i nie wyjawił wszystkich tajników swojej metody. Spekulowano, że celowo nie chciał wszystkiego wyjawić bojąc się, że jego wynalazek rozwiną naukowcy z „imperialistycznych” krajów. Jego metoda zaintrygowała jednak badaczy, którzy zaczęli rozwijać tę metodę nauki na własną rękę. Powstało więc wiele odmian i hybryd sugestopedii, a niektóre z nich znacznie odbiegały od jej podstawowych założeń.

Nawet jeśli obietnice bułgarskiego profesora o nauczeniu się języka w tydzień czy dwa są nieco przesadzone, to jednak pozytywny wpływ muzyki czy ruchu w trakcie nauki jest potwierdzony już od dawna. Warto spróbować sugestopedii, szczególnie w przyswajaniu nowego słownictwa w języku obcym. Metoda ta, pomimo pewnych wad i niejasności, nadal pozostaje jedną z najlepszych technik szybkiego uczenia się.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Georgi Łozanow

Georgi Łozanow

Roger Wolcott Sperry

Roger Wolcott Sperry